Heb je vragen over MyParcel? Bel ons dan gerust via 03 808 18 20.

Onze klanten

Douaneformulier: het hoe en wat

February 16, 2023
Afbeelding voor Douaneformulier: het hoe en wat

Verstuur jij weleens zendingen naar landen buiten de EU en/of wereldzendingen? Dan moet je een douaneformulier aanleveren. Om vertragingen te voorkomen, is het belangrijk om het formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Dit is namelijk ook meteen jouw verzendlabel. In dit blog lees je er alles over.

Via MyParcel is het douaneformulier geïntegreerd in jouw online verzendportal. Zo kun je op een eenvoudige en snelle manier pakketten wereldwijd versturen. Ben je ingelogd? Doorloop dan de volgende stappen:

#1 Kies het land

Om te beginnen kies je het land waarnaar het pakket moet worden verzonden. Hier vul je ook de adresgegevens van jouw klant in.

#2 Wat voor product(en) ga je versturen?

Commerciële goederen versturen

Als je handelsgoederen of handelsstalen verstuurt, zijn er een aantal gegevens die je moet aanleveren:

  • Geef het factuurnummer op, overeenkomstig met jouw verkoopfactuur
  • Vermeld de (verkoop)waarde, overeenkomstig met de waarde van de factuur.
  • Geef een beschrijving van wat er in het pakket zit. Max. 5 items per douaneformulier.

Zitten er verschillende producten in een pakket? Vermeld dan:

  • Over wat voor soort goederen het gaat. Deze selecteer je makkelijk in de dropdown.
  • Wat de hoeveelheid van het product is.
  • Het totale gewicht van jouw pakket, afgerond op hele kilo’s.
  • De waarde van het product.
  • De portkosten
  • De goederencode: wanneer producten de douane aan de grens van de EU passeren is het nodig een goederencode te vermelden op de factuur. Deze goederencode kun je terugvinden op de website van de douane
  • Het land van oorsprong. Dit is het land waar het product origineel vandaan komt.

Geschenken en documentatie versturen

Verstuur je een cadeautje naar vrienden of familie? Ook dan gebruik je een douaneverklaring. Het is belangrijk dat je duidelijk vertelt wat er in het pakket zit. Hoe preciezer jouw omschrijving, hoe sneller het door de douane wordt afgehandeld. Zitten er verschillende producten in je pakket? Vermeld dan per product:

  • Om wat voor product het gaat
  • De hoeveelheid van dit product in het pakket
  • Het totale gewicht van het pakket
  • De waarde van de zending

Tip! Vermeld het telefoonnummer van jouw klant op het douaneformulier. In sommige gevallen wordt er contact opgenomen met de ontvanger.

# 3 Bevestig het douaneformulier op jouw pakket

Het douaneformulier kun je uitprinten op standaard A4 papier. Er worden altijd twee documenten geprint.

  • De eerste pagina is het verzendlabel en de douaneformulieren.
  • Op de tweede pagina vind je de ‘commercial invoice’.

Volg deze stappen zodat je zeker weet dat alles compleet is:

  • Vouw het eerste document dubbel, plaats deze in een transparante A5 envelop.
  • Kleef het verzendlabel op de doos
  • Teken je CN 23 document en controleer je factuurnummer, portkosten en het land van oorsprong
  • In het ‘signature’ veld plaats je een handtekening op beide zijde van het document.
  • Zorg dat het CN23 formulier met het adres van de ontvanger aan de bovenkant zit en zichtbaar is.
  • De ‘commercial invoice’ doe je in een tweede transparante envelop in tweevoud
  • Gaat het om commercieel goed? Voeg dan ook je verkoopfactuur toe in tweevoud
  • Beide enveloppen bevestig je op het pakket.

Jouw pakket is klaar voor verzending!

 

Afwijkende bezorging

De levertijd kan bij Europese en wereldverzendingen per land verschillen. De douane heeft officieel 4 weken de tijd voor de inklaring van jouw pakket. Soms komt het weleens voor dat er storingen of afwijkingen zijn in de bezorging per land.

Tip! Beschrijf de inhoud van jouw pakket altijd in het Engels of de taal van het land van bestemming.

Kom je er niet helemaal uit en heb je nog vragen over wereldwijd verzenden? Neem gerust contact met ons op.