FAQ
Veelgestelde vragen: Vragen en antwoorden op een rij
^2000
- Hoe werkt verzenden via MyParcel?
- Wat zijn de voordelen van MyParcel?
- Hoe wordt mijn pakket bezorgd via MyParcel?
- Waar kan ik mijn pakketten afleveren/laten ophalen?
- Kan ik via MyParcel een goede retour oplossing aan mijn klanten aanbieden?
- Kan ik met MyParcel ook naar het buitenland verzenden?
- Tot welk gewicht en afmeting kan ik pakketten verzenden?
- Waar vind ik jullie tarieven?
- Wat als ik de aantallen in mijn staffel niet haal?
- Wat zijn de instapkosten voor het gebruik van MyParcel?
- Wat betaal ik als een pakket niet bezorgd kan worden?
- Wat doe ik als mijn pakket beschadigd, vertraagd of verkeerd geleverd is?
- Welke vergoeding krijg ik bij verlies of schade?
- Wat zijn de kosten voor de retourservice?
- Zijn mijn pakketten verzekerd?
- Kan ik een korting krijgen als ik andere klanten aanbreng bij MyParcel?
- Wat gebeurt er als ik me heb ingeschreven?
- Waar zit ik aan vast bij inschrijving?
- Moet ik iets installeren op mijn webshop voor het gebruik van MyParcel?
- Kunnen mijn klanten track & trace informatie ontvangen?
- Heb ik een speciale printer nodig voor het printen van de verzendlabels?
- Kan ik ook printen met een Dymo labelwriter?
- Wat gebeurt er met pakketten die niet kunnen worden bezorgd?
- Wat kan mijn persoonlijk accountmanager voor mij betekenen?
- Wanneer kan ik MyParcel bereiken?
- Hoe de toeslag naheffing postpunt van bpost te vermijden?
- Wat is een volumetoeslag?
- Wat is volumetrisch gewicht?
Heb je een andere vraag?
Neem contact op
Bel ons
Hoe werkt verzenden via MyParcel?
Verzenden via MyParcel gaat erg eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt is een account bij MyParcel. Kort gezegd werkt het als volgt: via onze website kun je het adres invoeren van de geadresseerde. Hierna kun je een verzendlabel downloaden vanaf onze site. Je kunt dit op de zending plakken met de door ons gratis geleverde verzendetiketten en afgeven bij een van de 2800 bpost servicepunten, 800 DPD parcelshops of 1000 PostNL-punten. Het pakket wordt vervolgens binnen de bezorgtermijn bezorgd. Wij hebben daarnaast onder andere oplossingen voor het uploaden van meerdere zendingen in één keer en voor een integratie met uw website.
Wat zijn de voordelen van MyParcel?
Via MyParcel kun je zelf al je zendingen en retours online organiseren met behulp van slimme software. Zo blijf je als webshopeigenaar koploper met je logistieke processen en kun je gebruik blijven maken van de nieuwste technieken en faciliteiten die er beschikbaar zijn tegen de scherpste tarieven. Het makkelijke van MyParcel is dat je als webshopeigenaar geen aanpassingen hoeft te doen aan je site. Ons online systeem wordt door ons doorontwikkeld en van deze functionaliteiten kun je als klant gratis gebruik maken. Daarnaast onderscheidt MyParcel zich op het gebied van service. Je kunt met al je vragen bij ons terecht en je krijgt hier ook direct antwoord op. Dus wel de bezorging van een grote betrouwbare vervoerder, maar met het persoonlijke contact van een toegewijd team.
Hoe wordt mijn pakket bezorgd via MyParcel?
Jij kiest tussen PostNL, DPD en bpost met welke vervoerder je pakketten worden geleverd.
Wanneer er onverhoopt toch iets fout gaat bij de bezorging dan kan je bij ons terecht. Wij kunnen je direct een oplossing bieden voor eventuele problemen.
Waar kan ik mijn pakketten afleveren/laten ophalen?
Aangezien elke vervoerder zijn eigen netwerk heeft, is dat afhankelijk van welke vervoerder je hebt gekozen.
Bpost
Bij bpost kan je ervoor kiezen om je pakketten zelf af te geven bij een van de 2800 postkantoren of postpunten van bpost of je kunt je pakketten laten ophalen. Je mag maximaal 20 pakjes per keer afgeven bij een postpunt of postkantoor.
Ook kan je ze rechtstreeks in een masspost center binnen brengen.
Eenmalige ophalingen kan je via ons aanvragen. Dat kan dagelijks voor 11:00 per mail naar transport@sendmyparcel.be, met in het onderwerp duidelijk het woord OPHALING bpost.
De ophaling gebeurt dan de dag zelf tussen 13:00 en 17:00 met een uurtje speling afhankelijk van de drukte op de baan.
Verder geef je ons steeds :
- Ophaaladres.
- Aantal.
- Volume van het geheel (max 1,5m3 per keer).
- Gewicht van het geheel (max 500kg per keer).
- Je kan deze dan uit je zendingen overzicht exporteren en printen (via google spreadsheets of numbers anders klopt de format van de barcodes niet).
Dit blad en de barcodes laat je aftekenen door de koerier want dat is je bewijs van afgifte.
Dit kost 16,48 euro (excl btw) per ophaling in Wallonië, 8,08 euro voor Vlaanderen. Dit is per ophaling, en niet per pakketje.
Vanaf 11/17 pakketjes is het dus goedkoper om het te laten ophalen dan om het zelf binnen te brengen.
DPD
Voor DPD – Parcelpakketten zijn pakketten die je afgeeft aan een DPD parcelshop.
DPD classic pakketten dienen opgehaald te worden.
Losse ophalingen voor DPD kan je opvragen bij transport@sendmyparcel.be. Je kan elke keer max 10 pakketten meegeven. Deze kan je best tijdig aanvragen. (zeker als het je eerste ophaling is)
Hiervoor geef je ons mee :
- ophaaldag
- ophaaladres
- het aantal pakketten
- totaal gewicht van de pakketten.
Dit kost €6,50.
Vaste ophalingen kunnen onder contract met DPD mits minimum volume van 5 pakketten per ophaling -> transport@sendmyparcel.be (gratis!)
PostNL
Voor PostNL kan je je pakjes binnenbrengen bij een PostNL punt. PostNL heeft zowel de mogelijkheid voor losse als vaste ophalingen.
Er is geen document beschikbaar met vaste tarieven, omdat het tarief afhankelijk is van de afstand van de afstand van jouw adres naar het depot. Als je een offerte wilt opvragen, bezorg je ons op transport@sendmyparcel.be het volgende:
- Volume,
- Gemiddelde afmeting
- Gewicht per pakket
- Ophaallocatie
- Tijdvakindicatie.
Voor de tijdsindicatie zijn er 3 mogelijkheden: je kan vragen om binnen een tijdspanne van 2h of 4h bediend te worden. Uiteraard is 2h duurder dan 4h.
Met een ophaling heb je een indicatie van 24h levertermijn.
Kan ik via MyParcel een goede retour oplossing aan mijn klanten aanbieden?
Via MyParcel is het een fluitje van een cent om je retourproces te regelen via een gepersonaliseerd retourportaal
Neem contact met ons op voor meer informatie!
Kan ik met MyParcel ook naar het buitenland verzenden?
Je kunt via MyParcel ook naar het buitenland versturen. Wij hebben voor bijna alle landen aantrekkelijke tarieven. Mail of bel gerust voor meer informatie.
Tot welk gewicht en afmeting kan ik pakketten verzenden?
Dit hangt af van vervoerder tot vervoerder:
DPD parcel pakket:
- Pakketten die aangeleverd worden in parcelshops
- Maximaal gewicht : 20kg
- Maximale omtrek : 250 cm (L + 2xH + 2xB)
- Maximale lengte langste zijde : 100cm
- Toeslag buitenmaats pakket : €37,-
DPD classic:
- Pakketten die opgehaald dienen te worden
- Maximaal gewicht : 31,5kg
- Maximale omtrek : 300 cm (L + 2xH + 2xB)
- Maximale lengte langste zijde : 175cm
bpost:
- Maximaal gewicht: 30kg
- Maximale omtrek: 3,00 m (L + 2xH + 2xB)
- Maximale lengte langste zijde: 100 cm (tot 150 cm komt er een toeslag van € 2,5)
- Kleinste oppervlakte groter dan 70 x 60 cm: toeslag van €2,5
PostNL:
- Maximaal gewicht: 23 kg (tot 31,5 kg komt er een toeslag van € 3,46)
- Maximale omtrek: Max 100x70x50 per pakket en geen maximale omtrek
175x78x58 of max 300 cm is toeslag van € 3,46 (handmatige verwerking, groot pakket) - Maximale lengte langste zijde: 1,75 meter
Voor alle toeslagen van de vervoerders klik hier.
Ongebruikte zendingen verwijderen uit zendingen overzicht is niet nodig. Enkel labeltjes die gescand worden bij de vervoerder, worden afgerekend. Je betaalt dus enkel voor wat je effectief verzend
Waar vind ik jullie tarieven?
Omdat wij met staffels werken (hoe meer je verstuurt, hoe lager de tarieven), hanteren wij verschillende tarieven. Vraag hier vrijblijvend een offerte aan en ontvang van ons een voorstel op maat.
Wat als ik de aantallen in mijn staffel niet haal?
Je wordt ingedeeld op basis van een verwacht aantal zendingen per jaar. Mocht je onverhoopt de verwachte aantallen niet halen, dan werken wij niet met naheffingen. In goed overleg kunnen we bepalen dat het wellicht verstandiger is om in een andere staffel plaats te nemen. Wij investeren derhalve graag in jouw groei.
Wat zijn de instapkosten voor het gebruik van MyParcel?
MyParcel werkt niet met instapkosten of abonnementskosten. Sterker nog, je hoeft geen enkele investering te doen om direct met MyParcel van start te kunnen gaan.
Wat betaal ik als een pakket niet bezorgd kan worden?
Wanneer een pakket niet bezorgd kan worden, dan komt het retour.
Wij kunnen altijd uitzoeken wat de oorzaak is. Indien de fout bij ons of de vervoerder ligt, dan nemen wij de verzendkosten van het pakket op ons.
Als de fout bij de klant ligt, wordt de zending niet gecrediteerd en rekent de vervoerder eventuele extra retourkosten aan, die we aan jou doorrekenen.
Wat doe ik als mijn pakket beschadigd, vertraagd of verkeerd geleverd is?
Vertragingen
Als je pakket al meer dan 7 dagen geen scan heeft gehad, laat het ons dan weten. Wij nemen dit op met de vervoerder en informeren je zo snel mogelijk. Stuur ons meteen je verkoopfactuur mee, zo hebben we alle informatie.
Voor bpost hebben wij 21 dagen de tijd om een onderzoek op te starten.
Voor PostNL en DPD moet de melding binnen de 30 dagen binnen zijn.
Beschadigingen
Bezorg ons binnen de 6 kalenderdagen, inclusief dag van de scan van levering, de volgende gegevens via het contactformulier of naar info@sendmyparcel.be.
- Barcode
- Foto van de volledige doos
- Foto van de doos met leesbaar label
- Foto van het beschermingsmateriaal
- Foto van de beschadigde goederen
- De verkoopfactuur (en voor bpost of PostNL internationale pakketten ook de inkoopfactuur)
Vraag aan de geadresseerde om de beschadigde inhoud, de doos en al het verpakkingsmateriaal te bewaren tot de schadeclaim volledig is afgerond. Dit omdat de vervoerder soms extra informatie kan opvragen.
Pakket verloren
Staat je pakket op afgeleverd maar heeft de bestemmeling het niet ontvangen? Vraag eerst aan de klant of het pakket niet bij een buur is afgeleverd of in de brievenbus. Is het na een volle werkdag nog steeds niet terecht? Laat het ons dan weten zodat wij meer informatie bij de vervoerder kunnen opvragen en indien nodig een claim opstellen
Welke vergoeding krijg ik bij verlies of schade?
Indien verzekerd:
PostNL: De vergoeding bestaat uit de verzendkosten plus 100% van de inkoopwaarde excl. BTW, tot het verzekerde bedrag. Verkoop je zelfgemaakte producten waarbij geen inkoopfactuur kan worden voorgelegd? Dan volstaat de verkoopfactuur. In dat geval wordt 50% van de verkoopwaarde van het product vergoed excl. BTW, tot het verzekerde bedrag met daarnaast de verzendkosten.
bpost: De vergoeding bestaat uit de verzendkosten plus 100% van de inkoopwaarde excl. BTW, tot het verzekerde bedrag. Kan je de inkoopfactuur niet aantonen? Dan volstaat de verkoopfactuur. In dat geval wordt 75% van de verkoopwaarde van het product vergoed excl. BTW, tot het verzekerde bedrag met daarnaast de verzendkosten.
DPD: De vergoeding bestaat uit de verzendkosten plus 100% van de verkoopwaarde excl. BTW, tot het verzekerde bedrag.
Onverzekerd:
Bij alle vervoerders op basis van gewicht. Dit verschilt van vervoerder tot vervoerder. Bekijk hier de algemene voorwaarden van
Wat zijn de kosten voor de retourservice?
De retourservice is kosteloos. Voor een retourzending geldt hetzelfde voordelige tarief dat u bij MyParcel betaalt voor jouw overige zendingen. Je kunt zelf bepalen wie de kosten van de retourzending op zich neemt: jij, je klant of allebei een deel.
Zijn mijn pakketten verzekerd?
De nationale pakketten zijn bij bpost en PostNL standaard niet verzekerd omdat er zelden wat misgaat. Indien je hier toch behoefte aan hebt, kun je opteren voor een aanvullende verzekering.
Bij DPD zijn je pakketten standaard verzekerd tot 520 euro. (Verkoopwaarde)
Voor een hogere verzekering kan je contact opnemen met de klantendienst.
Bij PostNL zijn je pakketten naar Nederland ook standaard verzekerd tot 500. (Inkoopwaarde)
De afhandeling van een eventuele schadevergoeding laat nooit lang op zich wachten en brengt geen ingewikkelde procedures met zich mee. Hou er wel rekening mee dat er een maximum termijn wordt gehanteerd voor het indienen ervan. Wat we precies nodig hebben voor welke type claim kan je hierboven terugvinden.
Kan ik een korting krijgen als ik andere klanten aanbreng bij MyParcel?
Indien je een tevreden gebruiker bent van MyParcel en je iemand kent die ook gebruik zou willen maken van onze diensten dan kun je deze persoon uitnodigen als affiliate. Je ontvangt gedurende 1 jaar € 0,10 per zending die de door jouw aangebrachte klant verstuurt als korting op jouw aankomende factuur.
Wat gebeurt er als ik me heb ingeschreven?
Na registratie kun je in principe direct beginnen met verzenden. Op je persoonlijke pagina vind je uitgebreide instructies om MyParcel optimaal te kunnen gebruiken.
Nadat je je hebt aangemeld bellen we je op om je welkom te heten en om na te gaan of je nog vragen hebt over ons platform. We overlopen samen je instellingen zodat deze naar jouw wens staan. Dan kunnen we samen je account activeren zodat je zonder problemen kan starten.
Om zeker te zijn dat je zendingen goed verlopen kan je tot het activeren 2 labels aanmaken voor binnen België en Nederland.
Waar zit ik aan vast bij inschrijving?
Je zit nergens aan vast. Inschrijven is geheel vrijblijvend en een goede manier om ons systeem eens te proberen. Naast de gratis functionaliteiten, bieden we ook verschillende abonnementen aan zoals MyContract of MyOrders. Je kan deze abonnementen ook bundelen in een pakket. Voor meer informatie over pakketten, klik hier!
Moet ik iets installeren op mijn webshop voor het gebruik van MyParcel?
Je hoeft geen aanpassingen te doen op je website om gebruik te kunnen maken van MyParcel. Wanneer je echter gebruik wilt maken van onze gratis plug-ins dan dienen deze wel te worden geïnstalleerd in jouw webshop. Klik hier om te zien welke integraties we hebben en hoe je deze makkelijk koppelt!
Kunnen mijn klanten track & trace informatie ontvangen?
Je krijgt voor al je zendingen de beschikking over ‘realtime’ track & trace informatie van de vervoerder. MyParcel biedt de mogelijkheid om deze track & trace gegevens automatisch te e-mailen naar je klant in je eigen look & feel. Met deze informatie ben jij, en is jouw klant, in staat het pakket van A tot Z te volgen.
Je kan ook de Track&Trace pagina in jouw eigen huisstijl ontwerpen. Zo zien klanten bij iedere bestellen jouw gepersonaliseerde Track&Trace pagina. Meer informatie kan je in onze blog terugvinden, instellen doe je hier.
Heb ik een speciale printer nodig voor het printen van de verzendlabels?
Je hebt voor het gebruik van MyParcel geen speciale printer nodig. Je kunt een normale A4 inkjet of laserprinter gebruiken voor het afdrukken van de verzendlabels. Het is ook mogelijk om in A6 formaat te printen wanneer je gebruik maakt van een speciale labelprinter zoals een Zebra printer.
Kan ik ook printen met een Dymo labelwriter?
Wanneer je gebruik wilt maken van een dymo label writer kan dit in de meeste gevallen niet. De verzendlabels hebben een verplicht A6 formaat. De enige printer van Dymo die dit formaat kan printen is de dymo LabelWriter 4XL.
Wat gebeurt er met pakketten die niet kunnen worden bezorgd?
MyParcel zoekt voor je uit wat de reden is dat het pakket niet kan worden bezorgd. Vervolgens gaan we op zoek naar een oplossing om het pakket alsnog zo snel mogelijk bij de geadresseerde te bezorgen. Uiteraard in samenspraak met jou als klant.
Wanneer kan ik MyParcel bereiken?
Wij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar op 03 808 18 20 van 09.00 tot 17.00 uur. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen ons een case op te starten via je case portaal of een e-mail te sturen. We doen ons best zodat je op werkdagen dezelfde dag nog antwoord op je vraag.
Hoe de toeslag naheffing postpunt van bpost te vermijden?
Bpost rekent een toeslag aan van 0,71 euro als je je pakje binnenbrengt om te verzenden in een postpunt, postkantoor of pakjesautomaat. Je kan deze op 2 manieren vermijden:
- Door het binnen te brengen in een Masspost center (een lijst kan je via deze link terugvinden).
- Door het pakketje te laten ophalen.
Eenmalige ophalingen kan je via ons aanvragen. Dat kan dagelijks voor 11:00 per mail naar transport@sendmyparcel.be, met in het onderwerp duidelijk het woord OPHALING bpost.
De ophaling gebeurt dan de dag zelf tussen 13:00 en 17:00 met een uurtje speling afhankelijk van de drukte op de baan.
Verder geef je ons steeds :
- ophaaladres
- aantal
- Volume van het geheel (max 1,5m3 per keer)
- gewicht van het geheel (max 500kg per keer)
- Je krijgt van ons dan een pdf formulier waaraan je zelf nog de barcodes die je meegeeft toevoegt.
Je kan deze dan uit je zendingen overzicht exporteren en printen (via google spreadsheets of numbers anders klopt de format van de barcodes niet).
Dit blad en de barcodes laat je aftekenen door de koerier want dat is je bewijs van afgifte.
Dit kost 19,74 euro (excl btw) per ophaling in Wallonië, 7,90 euro voor Vlaanderen. Dit is per ophaling, en niet per pakketje.
Vanaf 11/17 pakketjes is het dus goedkoper om het te laten ophalen dan om het zelf binnen te brengen.
Wat is een volumetoeslag?
Volgens onderzoek van vervoerders bestaat de helft van de verzonden pakketten uit lucht, wat resulteert in onnodig vervoer van loze ruimte. Als we erin slagen dit te verminderen, creëren we extra logistieke capaciteit en verminderen we direct de CO2-uitstoot, waardoor we onze impact op het milieu verminderen. Om deze reden wordt er een toeslag in rekening gebracht voor pakketten met een inhoud groter dan 50 dm3 die binnen Nederland worden verzonden. Vanaf 1 januari 2023 geldt deze toeslag ook voor Europese zendingen behalve bij zendingen naar België en Nederland.
Toeslag: De volumetoeslag wordt berekend op basis van de ruimte die het pakket inneemt tijdens het bezorgproces en varieert van € 0,54 tot € 3,27 (afhankelijk van het volume). Het volume van jouw pakketzending bereken je zelf eenvoudig door L x B x H in decimeters.
Toeslagen | Tarief |
< 50 dm3 | Gratis |
50 – 100 dm3 | € 0,54 |
100 – 200 dm3 | € 1,63 |
> 200 dm3 | € 3,27 |
Voorbeeld berekening:
Formaat doos: 48 x 32,5 x 32 cm
Inhoud doos: 4,8 x 3,25 x 3,2 dm = 49,9 dm3
49,9 dm3 is minder dan 50 dm3: 49,9 dm3 < 50 dm3
Er wordt geen toeslag in rekening gebracht. Alleen het basistarief geldt voor deze pakketzending.
Wat is volumetrisch gewicht?
Voor buitenlandse zendingen via PostNL, wordt er gekeken naar het volumetrisch gewicht.
De prijs voor zendingen buiten de EU wordt berekend op deze manier: basistarief + (volumegewicht x kilotoeslag). De kilotoeslag wordt, afhankelijk van de inhoud (dm3) van de zending, vastgesteld op basis van het werkelijke gewicht (in kg) óf het volumegewicht.
Deze methode is ontworpen om verzendingen die meer ruimte en/of gewicht innemen tijdens het transport meer te belasten dan kleinere en/of lichtere verzendingen. Dat betekent dat als het werkelijke gewicht van een zending groter is dan het volumegewicht, het werkelijke gewicht wordt gebruikt om de kilotoeslag te berekenen. Maar als het volumegewicht groter is dan het werkelijke gewicht, dan wordt het volumegewicht gebruikt. We zullen uitleggen hoe dit in de praktijk werkt aan de hand van het volgende voorbeeld:
*Voorbeeld:
Het volume gewicht wordt berekend aan de hand van de
inhoud (dm3 / 7,5).
Formaat: 60 x 30 x 40 cm
Inhoud: 6 x 3 x 4 dm = 72 dm3
Werkelijk gewicht: 3 kg
Volumegewicht: 72 / 7,5 = 9,6 kg > 10 kg
Stel dat we dit pakket naar het Verenigd Koninkrijk willen verzenden:
Basistarief: € 16,08
Gewichtstoeslag: € 1,20
€ 16,08 + (10 x € 1,20) = € 28,08